Årets bruker- og oppdragsgiverundersøkelser viser at beboerne i Stendis boliger for heldøgns omsorg, og deres oppdragsgivere i kommunene gjennomgående er godt fornøyde med tilbudet de får.
Hvert år gjennomfører Stendis avdeling for fag og kvalitet spørreundersøkelser blant alle beboere/brukere og kommunene som er oppdragsgivere for tilbudet om heldøgns omsorg. Målet med kundeundersøkelsene er å løfte brukertilfredsheten og kvaliteten på tjenestene, basert på brukernes og oppdragsgivernes tilbakemeldinger.
Stendi drifter 108 boliger med heldøgns omsorg for voksne beboere over hele landet, som i brukerundersøkelsene er delt i to hovedgrupper;
• Voksne beboere med utviklingshemming eller autismespekterforstyrrelser
• Voksne beboere med psykiske utfordringer, rus eller demens
Beboere med utviklingshemming eller autismespekterforstyrrelser
70 beboere (64 %) med utviklingshemming eller autismespekterforstyrrelser har gjennomført undersøkelsen, 14 % uten bistand. Fordi beboerne innen heldøgns omsorg har ulike utfordringer kan undersøkelsen derfor gjennomføres digitalt eller på papir, alene eller med bistand fra en person de er trygge på, eller som en samtale mellom beboer og en i personalgruppen. Ca. halvparten av respondentene bor i enetiltak, halvparten i bofellesskap.
Resultatet viser at 89 % sier at de alt i alt har det bra, og når man i tillegg tar med de som svarer at det stemmer i noen grad, er tallet hele 97 %.
Tabell 1: Resultat alle spørsmål til beboere med funksjonshemming/autismespekterforstyrrelser