Fag og kompetanse innen barnevern

Kompetanse innen barnevern er høyt prioritert hos Stendi. Barn og unge har rett til hjelp, omsorg og beskyttelse. Her beskriver vi de viktigste metodene og faggrunnlaget vi bruker i våre barnevernsinstitusjoner for å gi de unge den hjelpen de trenger – ett menneske av gangen.

Metoder

Metodene vi benytter henger sammen med vårt humanistiske menneskesyn. Det vil si at alle ungdommene hos oss er unike og likeverdige. Vi mennesker er grunnleggende sosiale, og det er i relasjon til andre at vi utvikler oss.

Kompetanse i barnevern handler om tillit

Det er først når ungdommene er trygge på oss at de våger å stole på råd og veiledning vi gir dem. Sammen med ungdommene og våre oppdragsgivere kan vi finne løsninger som gir de unge troen på at det finnes alternative veier for dem.

Vår hovedmålsetning

Metodene i de ulike institusjonene avhenger av målet. Målet settes sammen med ungdommen. En felles hovedmålsetting er:

For å nå dette målet bruker vi dokumenterte metoder og teorier, som hjelper oss å forstå og påvirke de unges atferd.

Kunnskapsgrunnlag for vår kompetanse innen barnevern

Vår kunnskap bygger på oppdatert teori, forskning og erfaring, der det enkelte barns behov står i sentrum. Her er en oversikt over teoriene vi bygger vår kunnskap på innen barnevern:

  • Utviklingsteori
  • Tilknytningsteori
  • Traumeteori
  • Kommunikasjonsteori
  • Sosial læringsteori
  • Systemteori
  • Mentalisering