Barnevern

Brukerundersøkelse barnevern 2024

april 15, 2025
En ungdom og en ung kvinne snakker sammen i en sofa

Resultatene fra 2024-brukerundersøkelsen i Stendis barnevernsinstitusjoner bekrefter høy tilfredshet – og gir samtidig verdifulle innspill til forbedring.

Vi gjennomfører undersøkelsen årlig for å sikre kvalitet og utvikling i tjenestene vi leverer til barn og unge, og til våre oppdragsgivere i stat og kommune.

Hvem vi har spurt – og hvorfor

Undersøkelsen har følgende to kilder:

  • Erfaringsinnhenting fra barn og unge som bor i Stendis barnevernsinstitusjoner (samtaler gjennomført i oktober 2024),
  • Digital spørreundersøkelse til oppdragsgivere, hovedsakelig Bufetat, kommunale barnevernstjenester og Oslo kommunes barne- og familieetat.

Svarene gir oss innsikt i hvordan våre tjenester oppleves – både av dem som bor hos oss, og av dem som har ansvar for oppfølging og kvalitetssikring av tjenestene på samfunnets vegne.

Litt om undersøkelsen 

Undersøkelsen baserer seg på gitte påstander med følgende svaralternativer: 

Undersøkelsen måler andelen fornøyde barn/kunder, det vil si de som har svart de tre øverste svaralternativene – at de er enige enten i noen grad, stor grad eller svært stor grad (sammenlagt). 

Barnas tilbakemeldinger: Trygghet og støtte fra de ansatte

Barn og unge i våre institusjoner forteller at de i stor grad føler seg trygge (90 %). Mange trekker frem personalets støtte og engasjement i hverdagen – at de føler seg sett. Vi vet at sosialt nettverk er viktig for de unge. 85 % er fornøyd med den kontakten de har med familien sin og nettverket sitt.

Tema Barn og unge på institusjon og ettervern
Føler trygghet 90 % 
Imøtekommenhet 82 % 
Brukermedvirkning 90 % 
Aktivitet 80 % 
Sosialt nettverk 85 % 
Helse86 %
Samlet vurdering 78 % 

Temaene med lavest tilfredshet var knyttet til opplevelsen av forutsigbarhet og trivsel på skole/dagtilbud. De mest positive utsagnene gjaldt relasjon til ansatte og mulighet for medvirkning i hverdagen.

Oppdragsgiverne: Høy tilfredshet – og noen råd

Alle oppdragsgivere som svarte på undersøkelsen oppga at de er fornøyde med Stendi som samarbeidspartner.

Styrker oppdragsgiverne trekker frem:

  • Personalets kompetanse og evne til relasjonsbygging
  • God oppfølging av tiltaksplaner
  • Rask etablering av tiltak og god dialog med samarbeidspartnere

Forbedringsforslag:

  • Økt fokus på regelmessig og tydelig rapportering
  • Styrket samarbeid rundt skolegang
  • Mer lokal tilknytning i aktiviteter

Våre tiltak fremover

Basert på årets funn har vi allerede satt i gang tiltak på tre nivåer:

  • Bedre informasjonsflyt til barneverntjenester og foreldre
  • Styrket samarbeid med skole og nærmiljø
  • Tydeligere rutiner for brukermedvirkning

Takk for innsikten

Vi takker alle som har delt sine erfaringer – både barna vi har omsorg for og oppdragsgivere. Gjennom å lytte, lære og handle, skal vi fortsette å utvikle våre tjenester. For oss handler god omsorg alltid om å møte hvert enkelt menneske – med respekt, kunnskap og ansvar.