Resultatene fra 2024-brukerundersøkelsen i Stendis barnevernsinstitusjoner bekrefter høy tilfredshet – og gir samtidig verdifulle innspill til forbedring.
Vi gjennomfører undersøkelsen årlig for å sikre kvalitet og utvikling i tjenestene vi leverer til barn og unge, og til våre oppdragsgivere i stat og kommune.
Hvem vi har spurt – og hvorfor
Undersøkelsen har følgende to kilder:
- Erfaringsinnhenting fra barn og unge som bor i Stendis barnevernsinstitusjoner (samtaler gjennomført i oktober 2024),
- Digital spørreundersøkelse til oppdragsgivere, hovedsakelig Bufetat, kommunale barnevernstjenester og Oslo kommunes barne- og familieetat.
Svarene gir oss innsikt i hvordan våre tjenester oppleves – både av dem som bor hos oss, og av dem som har ansvar for oppfølging og kvalitetssikring av tjenestene på samfunnets vegne.
Litt om undersøkelsen
Undersøkelsen baserer seg på gitte påstander med følgende svaralternativer:

Undersøkelsen måler andelen fornøyde barn/kunder, det vil si de som har svart de tre øverste svaralternativene – at de er enige enten i noen grad, stor grad eller svært stor grad (sammenlagt).
Barnas tilbakemeldinger: Trygghet og støtte fra de ansatte
Barn og unge i våre institusjoner forteller at de i stor grad føler seg trygge (90 %). Mange trekker frem personalets støtte og engasjement i hverdagen – at de føler seg sett. Vi vet at sosialt nettverk er viktig for de unge. 85 % er fornøyd med den kontakten de har med familien sin og nettverket sitt.
Tema | Barn og unge på institusjon og ettervern |
Føler trygghet | 90 % |
Imøtekommenhet | 82 % |
Brukermedvirkning | 90 % |
Aktivitet | 80 % |
Sosialt nettverk | 85 % |
Helse | 86 % |
Samlet vurdering | 78 % |
Temaene med lavest tilfredshet var knyttet til opplevelsen av forutsigbarhet og trivsel på skole/dagtilbud. De mest positive utsagnene gjaldt relasjon til ansatte og mulighet for medvirkning i hverdagen.
Oppdragsgiverne: Høy tilfredshet – og noen råd
Alle oppdragsgivere som svarte på undersøkelsen oppga at de er fornøyde med Stendi som samarbeidspartner.
Styrker oppdragsgiverne trekker frem:
- Personalets kompetanse og evne til relasjonsbygging
- God oppfølging av tiltaksplaner
- Rask etablering av tiltak og god dialog med samarbeidspartnere
Forbedringsforslag:
- Økt fokus på regelmessig og tydelig rapportering
- Styrket samarbeid rundt skolegang
- Mer lokal tilknytning i aktiviteter
Våre tiltak fremover
Basert på årets funn har vi allerede satt i gang tiltak på tre nivåer:
- Bedre informasjonsflyt til barneverntjenester og foreldre
- Styrket samarbeid med skole og nærmiljø
- Tydeligere rutiner for brukermedvirkning
Takk for innsikten
Vi takker alle som har delt sine erfaringer – både barna vi har omsorg for og oppdragsgivere. Gjennom å lytte, lære og handle, skal vi fortsette å utvikle våre tjenester. For oss handler god omsorg alltid om å møte hvert enkelt menneske – med respekt, kunnskap og ansvar.