Aktuelt

Brukerundersøkelse omsorgstjenester 2024

april 16, 2025
Beboer får hjelp til kreativ aktivitet av en ansatt

Resultatene fra brukerundersøkelsen 2024 bekrefter at mange opplever trygghet, respekt og høy kvalitet. Dette er en oppsummering av tilbakemeldingene fra våre beboere i omsorgsboligene og våre oppdragsgivere i kommunene.

Hvert år spør vi beboere og oppdragsgivere hvordan de opplever Stendis omsorgstjenester. På denne måten får vi vite hva som virker – og hva som kan bli bedre.

Hvem vi har spurt – og hvorfor

Undersøkelsen er gjennomført blant to sentrale grupper:

  1. Beboere i Stendis heldøgnstilbud i omsorgsboliger, fordelt på:
    • Utviklingshemming og autismespekterforstyrrelser
    • Psykiske helseutfordringer, rus og demens
  2. Oppdragsgivere i kommunene som samarbeider med oss om tilbud innenfor bo- og omsorgstjenester

Til sammen gir disse stemmene oss innsikt i hvordan tjenestene våre oppleves – både fra våre beboere, og fra dem som er satt til å sikre kvaliteten på kommunens vegne.

Litt om undersøkelsen

Undersøkelsen baserer seg på gitte påstander med følgende svaralternativer:

Undersøkelsen måler andelen fornøyde beboere/kunder, det vil si de som har svart de tre øverste svaralternativene – at de er enige enten i noen grad, stor grad eller svært stor grad (sammenlagt).

Beboerne: Trygge rammer og tillit til personalet

Beboerne gir tydelig uttrykk for at de opplever trygghet i hverdagen. Dette gjelder særlig personer med utviklingshemming eller autisme – hvor hele 97 % sier de føler seg trygge i boligene våre. Blant personer med psykiske helseutfordringer, rus eller demens er tallet 95 % – fortsatt svært høyt.

TemaUtviklingshemming/autismePsykisk helse/rus/demens
Føler trygghet97 %95 %
Imøtekommenhet97 %91%
Brukermedvirkning94 %89 %
Aktivitet98 %89 %
Sosialt nettverk93 %87 %
Samlet vurdering93 %88 %

Beboerne verdsetter personalets tilstedeværelse, forutsigbarhet og evne til å se dem som individer. Flere uttrykker ønske om mer sosial kontakt, særlig i helger og ettermiddager.

Kommunene: Høyt nivå – og noen forbedringsområder

Blant oppdragsgiverne er totalbildet også positivt. 94 % er fornøyde med tjenestene Stendi leverer, og 96 % sier samarbeidet fungerer godt. Dette samsvarer med tidligere års nivåer.

Kommunene peker særlig på disse styrkene:

  • Høy faglig kompetanse blant ansatte
  • God miljøterapi for personer med demens og psykiske utfordringer
  • Evne til å etablere gode relasjoner til samarbeidspartnere

Samtidig får vi tydelige råd:

  • Redusere turnover blant ansatte
  • Forbedre kommunikasjonen med pårørende ved endringer
  • Øke kvaliteten i dokumentasjon og rapporter

Fra innsikt til handling – tiltakene vi iverksetter nå

Vi tar tilbakemeldingene på største alvor. Derfor har vi allerede iverksatt flere forbedringstiltak:

  • Økt innsats på rekruttering og stabilisering
  • Nasjonalt arbeid med brukerplanlegging og -medvirkning
  • Standardisering av rapportmaler

Takk til alle som svarte

Takk til alle som har delt sine erfaringer – beboere, verger, pårørende og oppdragsgivere. Vi lytter til dere. Og vi handler. For hvert råd er en mulighet til å gjøre hverdagen tryggere, bedre og mer meningsfull – ett menneske av gangen.