Felles oppgaver, dyrestell og bålkos ga mestring og minner for livet. Denne sommeren fikk ungdom fra Stendi fosterhjem Agder delta i et aktivitetstilbud utenom det vanlige. På idylliske Vegusdal Gård fikk både fosterbarn og biologiske barn oppleve fellesskap, mestring og ansvar – gjennom gårdsaktiviteter og møter med dyr, mennesker og natur.
– Vi ønsket å gjøre noe mer enn bare å fylle dagene. Vi ville gi ungdommene muligheten til å bidra, kjenne på fellesskap og bygge selvtillit. Det har vi virkelig fått til, forteller Marianne Sætherlien, fagkonsulent i Stendi fosterhjem Agder.
Praktisk læring i trygge rammer
To ganger i uken gjennom sommeren møttes ungdommene til aktivitet på gården. Der ventet vedarbeid, baking, matlaging, dyrestell og til og med en tur på firehjuling. Etter endt økt ble det felles samling rundt bålpannen – med grillmat, boller og samtaler som skapte samhold.



– Det er spesielt å se hvordan ungdommer fra ulike hjem finner sammen når de får gode rammer og felles oppgaver. Vi har sett både ansvarsfølelse og omsorg vokse frem, og det er nettopp slike erfaringer som bygger robuste relasjoner og gir grobunn for utvikling, sier Marianne.
Relasjoner som bygger styrke
Gjennom praktisk arbeid og sosialt fellesskap fikk ungdommene utvikle både sosiale ferdigheter og nye relasjoner. De heiet på hverandre, hjalp hverandre og opplevde at innsatsen deres betydde noe. Det som gjorde størst inntrykk var opplevelsene, latteren og følelsen av å få det til.
Fellesskap som varer
Stendi fosterhjem Agder har mange års erfaring med å skape trygge og utviklende rammer for barn og unge. Aktivitetene på Vegusdal Gård viser hvordan hverdagsopplevelser kan bli til verdifulle erfaringer – med varige spor.
– Vi er utrolig stolte av ungdommene våre. Dette er fremtidens voksne – og de har virkelig vist hva de er i stand til når de får støtte og tillit, avslutter Marianne.
Om Vegusdal Gård:
Et samarbeid mellom Stendi fosterhjem Agder og et lokalt fosterhjem med lang fartstid. Gården brukes som aktivitetsarena for å styrke tilhørighet, deltakelse og utvikling hos barn og unge.
