Møt Stendis personvernombud

I dette intervjuet får du møte Stendis nyansatte personvernombud, Kristine Myre Pedersen. Hun har en viktig rolle i å sikre at vi leverer tjenester med høy grad av kvalitet og trygghet. Her forteller hun entusiastisk om hva rollen innebærer, om sin bakgrunn og hvordan personvernarbeidet kan gjøre en forskjell for både ansatte og menneskene vi yter omsorg for.
Derfor har vi personvernombud
Et personvernombud skal sørge for at selskapet følger lover og regler for behandling av personopplysninger. Men det handler også om å ivareta tilliten til både ansatte og brukere, noe Stendis nye personvernombud, Kristine Myre Pedersen, er levende opptatt av.
– Stendi behandler en stor mengde sensitive opplysninger, spesielt innen helsefeltet, og det er viktig at dette håndteres forsvarlig, sier Kristine dedikert og fortsetter: Rollen er lovpålagt for mange virksomheter, også for Stendi, men for meg er det i tillegg en mulighet til å bidra til kvalitet og trygghet i omsorgen.
En uavhengig rådgiver
Personvernombudet understreker at stillingen krever både faglig tyngde og uavhengighet.
– Min jobb er å gi de beste rådene basert på kunnskap og etikk, uansett hva ledelsen eller andre måtte mene. Samtidig jobber jeg tett med alle deler av organisasjonen for å gjøre personvern enkelt og forståelig, poengterer personvernombudet.
“– Personvern kan virke komplekst, men mitt mål er å gjøre det håndterbart og tilgjengelig for alle. “
Personvernombud, Kristine Myre Pedersen
– Hvordan kan ansatte dra nytte av rollen din?
– Jeg ønsker å være en lavterskelressurs for alle ansatte. Det kan være alt fra spørsmål om hvordan man oppbevarer sensitiv informasjon på riktig måte, til vurderinger rundt nye teknologiløsninger som brukes i omsorgen. En viktig del av jobben min er å gi råd og veiledning, slik at ansatte føler seg trygge på at de gjør ting riktig, forklarer Kristine.
Hun trekker fram at det er viktig å bygge en kultur der det er greit å stille spørsmål.
– Ingen skal være redde for å ta kontakt med meg. Personvern kan virke komplekst, men mitt mål er å gjøre det håndterbart og tilgjengelig for alle.
Bakgrunn og veien frem til Stendis personvernombud
Med utdannelse innen statsvitenskap og en master i endringsledelse er Kristine opptatt av hvordan regler og systemer kan omsettes til praksis.
– Jeg begynte karrieren med å implementere strålevernforskrifter i tannhelsesektoren – et område der presisjon og klare retningslinjer er avgjørende. Etter hvert beveget jeg meg inn i telekombransjen, hvor jeg fikk muligheten til å spesialisere meg på personvern. Da tok jeg også et kurs på BI i Personvern og GDPR (General Data Protection Regulation), forteller personvernombudet.

En fun fact om Stendis personvernombud
På spørsmål om en personlig fun fact, avslører Kristine med et smil: Jeg står tidlig opp og elsker å gå turer. Jeg går mellom 15 og 20 kilometer daglig. For meg er det den beste måten å starte eller avslutte dagen på. Det er min måte å koble av og hente energi på.
– Hva motiverte deg til å søke jobb i Stendi?
Kristine smiler og bruker sine gestikulerende hender når hun forteller om sitt inntrykk av sin nye arbeidsgiver: Det var tydelig for meg at Stendi er en organisasjon som setter kvalitet og kompetanse høyt. Allerede i løpet av de første dagene har jeg fått bekreftet hvor engasjerte og kompetente kolleger jeg har her. Jeg er spesielt imponert over hvordan Stendi balanserer det store ansvaret med å levere omsorgstjenester med et fokus på bærekraft og trygghet.
En støttespiller for fremtiden
Avslutningsvis deler personvernombudet sine tanker om hva som skal til for å lykkes i rollen: “Det handler om relasjoner. Jeg må forstå organisasjonen, menneskene og målene våre. Når personvernarbeidet er godt integrert i kulturen vår, kan vi bidra til å gjøre Stendi enda tryggere – for både ansatte og våre omsorgsmottakere.
Relevante saker

Miljøterapeut ble direktør

Fra sykepleier til toppsjef
