Miljøterapeut ble direktør

Roy har alltid likt å jobbe med mennesker – et godt utgangspunkt for en stilling som miljøterapeut. Nå, over 20 år senere, er han direktør for alle Stendis omsorgsboliger.

Startet som miljøterapeut

Den da nyutdannede barnevernspedagogen, Roy Mowatt, begynte som miljøterapeut allerede i 1999, ved en av våre barnevernsinstitusjoner i Bergen. I det som den gangen het Ungplan. Ungplan skulle senere innlemmes i Aleris Omsorg, som i sin tur ble solgt til Ambea og skiftet navn til Stendi.

Roy fikk raskt mer ansvar, og ble ledende miljøterapeut. I fem år høstet han verdifull erfaring fra driften, tett på brukerne. Men så flyttet han hjem til Florø, hvor han fikk jobb hos Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat).

Der jobbet han som miljøterapeut i tre år, før han tok kontakt med Stendi igjen, og ble tatt godt imot. Roys tidligere leder hadde nemlig sett at han hadde egenskaper som kunne passe i en lederrolle.

Tok tak i utfordringer

Den dyktige barnevernspedagogen fikk nå stilling som avdelingsleder ved en av Stendis barnevernsinstitusjoner på Vestlandet.

– Jeg overtok en avdeling som hadde en del utfordringer. Det bodde tre gutter der som alle slet med de samme problemene. Dette førte til at de forsterket hverandres negative adferd, og det ble vanskelig å endre denne dynamikken. Vi løste dette ved å flytte ungdommene hver for seg, til andre avdelinger. Institusjonen de flyttet fra bygde vi opp på nytt, med nye ungdommer, forklarer Roy.

– Min sideordnede avdelingsleder og jeg brukte litt tid på å finne formen på samarbeidet. Etter hvert oppdaget vi at vi var gode på hver våre ting og fordelte arbeidsoppgavene deretter. For eksempel tok jeg hovedansvaret for bemanningen, mens han tok seg av de ukentlige fagmøtene. Resultatet var at produktiviteten på avdelingen økte i takt med trivselen, ler Roy.

Endringer og tøffe tak

Etter syv år som avdelingsleder for ulike barnevernsinstitusjoner, jobbet Roy et halvt år som leder for omsorgstjenester i Bergen. Deretter fikk han tilbud om å bli virksomhetsleder i hele Hordaland, med ansvar for all drift (barnevern, omsorgstjenester, fosterhjem og brukerstyrt personlig assistanse).

– Hovedoppgaven min var å optimalisere driften. Vi omorganiserte, reforhandlet avtaler og slo sammen avdelinger. I tillegg byttet vi ut eiendommer som ikke fungerte bra nok, forklarer Roy, som ikke legger skjul på at stillingen til tider har vært tøff.

– Jeg måtte gjennomføre vanskelige samtaler med kolleger jeg hadde jobbet tett med i en årrekke. Heldigvis møtte jeg også forståelse for at endringene måtte gjøres. Det har dessuten vært utrolig givende å se de positive resultatene, sier Roy og påpeker at denne omstillingen ikke var en enmannsjobb, men et teamarbeid.

– Min jobb er å legge til rette for at alle medarbeidere i omsorgstjenesten skal bruke tiden sin på sine hovedoppgaver. På den måten sikrer vi høy kvalitet i tjenestene og at vi forblir en attraktiv arbeidsgiver!

Direktør for omsorgstjenester, Roy Mowatt

Godt samarbeid – også på hjemmebane

I 2019, fikk Roy ny tittel som regionleder. I de kommende årene overtok han ansvaret for Rogaland, Agder, Vestfold og Telemark, og han fikk tittelen områdedirektør. Det ville bety mange reisedøgn i året. Med tanke på familien, som nå besto av kone og to små barn, var han usikker på om han skulle takke ja til denne nye stillingen.

– Men da jeg kom hjem og fortalte dette til min kone Monica, var hennes første reaksjon: «Det får vi til!» foreller Roy, som er takknemlig for støtten hjemmefra.

Hva er så hovedoppgavene til en direktør?

Fra 2023 ble Stendis ledelse delt inn etter hovedtjenesteområdene. Det vil si at én direktør ble ansvarlig for barnevern og assistanse, mens Roy ble direktør for omsorgstjenester.

– Mine arbeidsoppgaver er i endring. De siste syv årene har handlet om å strukturere driften jeg til enhver tid har hatt ansvar for. Nå har dette begynt å falle på plass. I tillegg har jeg fått tre dyktige regionledere som holder i den daglige driften, forklarer Roy og legger til:

– Mitt hovedfokus er at vi skal videreutvikle omsorgstjenestene på en måte som gjør at vi holder oss relevante og attraktive for oppdragsgiverne våre. Ikke bare nå, men også om fem, ti og femten år.

– Jeg er heldig som får jobbe med så mange flinke mennesker for å løse spennende og viktige oppgaver. Vi vet at behovet for våre tjenester øker, samtidig som det er stadig større mangel på kvalifisert arbeidskraft. For å vinne kampen om talentene må vi være best på mange områder, sier Roy og lister opp:

  • Våre tjenester må være av høy kvalitet. Først og fremst fordi vi skylder brukerne våre det. En annen viktig årsak er at de som utdanner seg innenfor vårt fagfelt ønsker å gjøre en forskjell for utsatte mennesker.
  • Vi må satse på lederne våre. De er nødvendige for å skape et godt og utviklende arbeidsmiljø i samspill med personalet sitt. Et godt arbeidsmiljø er et viktig fundament for å beholde gode fagpersoner, men også for å skape et godt bomiljø for våre brukere.
  • Som ledere må vi legge til rette for at våre ansatte får ansvar og arbeidsoppgaver de mestrer, samtidig som de blir utfordret til å stadig utvikle seg. Dette forutsetter ledere som kjenner sine medarbeidere og som evner å bygge team med utfyllende ferdigheter og kompetanse. Det skaper solide fagmiljøer.

– Mye av dette har vi allerede på plass, men vi kan stadig bli bedre. Min jobb er å legge til rette for at alle medarbeidere i omsorgstjenesten skal bruke tiden sin på sine hovedoppgaver. På den måten sikrer vi høy kvalitet i tjenestene og at vi forblir en attraktiv arbeidsgiver, sier den dedikerte direktøren.

Roys formel for å lykkes som leder

– Evnen til å balansere privatliv og jobb er nødvendig for å lykkes, mener Roy og legger til at vi alle har behov for å koble av jobb innimellom. Selv prøver han å ikke tenke for mye på at han har flere tusen ansatte under seg.

– Jeg har alltid ønsket å levere gode resultater i den stillingen jeg til enhver tid har hatt. Det tror jeg er formelen for å lykkes uansett stilling, men spesielt som leder, konkluderer Roy.

Relevante saker

Portrett av miljøterapeutene Benedicte og Line

Miljøarbeidere i team

Line og Benedicte er miljøarbeidere som jobber i team på en av våre barnevernsinstitusjoner utenfor Tromsø.

Du må snu deg raskt for sårbar ungdom 

Over 35 års barnevernserfaring har gitt Wanja et øvet øye for hva et barn trenger. Hun setter pris på kort vei til ledelsen når nødvendige tiltak må settes inn fort.
Administrerende direktør med lys grønn silkebluse

Fra sykepleier til toppsjef

Ingvild Lemme Kristiansen er sykepleieren som nå leder Norges største private virksomhet innen helse og omsorgstjenester. – Erfaringen min som sykepleier har gjort meg til en bedre leder.